Årets berättrförening1_72dpiBerättarnätet Sverige har hållit årsmöte och medlemsdagar i samband med Skellefteå Berättarfestival. Fredagen innehöll inspiration och workshops. William Ayot, storyteller från Wales fångade oss på ett magiskt sätt under sitt seminarium ”Our Place in the Circle – Storytellers in a Changing World”. The world is changing shape around us, and every day brings more extraordinary challenges. As storytellers, do we guard the old traditions, break into new fields, or simply give up in the face of 24 hr entertainment and its media onslaught? In this interactive session, William Ayot suggests that there is a need and a role for us – and that there has never been such an important time for storytelling – and storytellers.

På eftermiddagen hade vi workshops med Kari Brinch från Danmark om Dramaturgi, Markus Lukkonen från Finland om samspelet mellan berättelsen, berättaren och publiken och Christina Claesson om att befolka berättelsen och gestalta flera olika karaktärer.

Ann_Helmer (4)_72dpiFredagskvällen bjöd på Berättarfest med berättare från när och fjärran. Under kvällen delade Berättarnätet Sverige ut priset ”Årets Berättarförening 2015” till Skelleftebygdens Berättarförening.

Bilder: Sven Hansson delar priset ”Årets Berättarförening”. Ann Helmer visar upp diplomet. Det är Ann som målat bilden och Johan Theodorsson som står för grafiken. Foto: Kerttu Jokela

deltagare i årsmötet2016 (1)deltagare i årsmötet2016 (6)BNS´s årsmöte ägde rum på lördagen i Berättarnas rum. 2015 års verksamhet avslutades och verksamhetsplan för 2016 antogs. Den som är intresserad kan läsa alla handlingar här  http://www.berattarnatet.se/2016/04/arsmotesdokument/

Catarina Walles och Birgitta Hult avgick ur styrelsen. Birgitta kommer att fortsätta arbeta med BNS´s hemsida. Den nya styrelsen består av Johan Theodorsson ordförande, Marina Granlund vice ordförande, Sven Hansson, kassör, Rose-Marie Lindfors, Anna Liljequist, Anna Lundquist, Ann Helmer.

Årsmötet beslutade göra det möjligt att vara ”Stödmedlem” i BNS. Tidigare har enskilda personer som bor på en ort där det inte finns någon berättarförening inte kunnat bli medlem i BNS. Beslutet i årsmötet gör det möjligt att vara ”stödmedlem”. Läs vad detta innebär och hela underlaget till beslutet här:  http://www.berattarnatet.se/wp-content/uploads/2016/03/Proposition-stadge%C3%A4ndring-i-BNS.pdf

Foto: Årsmötesförhandlingar i Berättarnas rum.

Fotograf: Kerttu Jokela. Kontakta fotografen om ni vill använda bilderna vidare.

Stort tack till Skelleftebygdens Berättarförening, Västerbottenteatern och Berättarfestivalen för ert välkomnande värdskap och en härlig berättarfest!