24-26 mars samlades berättare från hela Sverige till BNS´s årsmöte i Simrishamn med Österlen Berättar och Österlens Museum som värdar.

Minnesstund för Sven Hansson.

En minnesstund hölls, en stund att minnas Svens varma röst, hans omtanke och hans berättarglädje. Barbro Lindgrens dikt ”Gråt inte för att jag är död” lästes. Vi har en minnesbok där alla kan skriva. Maila text till Anna Lundquist. Boken kommer att lämnas till familjen vid Svens begravning.

Workshop om berättande i skolan.

Lördagsförmiddagen hade temat Berättande i skolan. Rose-Marie Lindfors och Marina Granlund höll i en workshop där Sylvia Carlsdotter som är ledamot i Kulturskolerådet var inspirerande gäst. En arbetsgrupp bildades för att utveckla BNS´s engagemang i kulturskolan.

Berättarkafé på Kafé Kagan.

Österlen Berättar tog oss med på berättarvandring med Lena Alebo från Österlens Museum och Cecilia Granquist Dahmén. Den förde oss till Kafé Kagan där Cecilia uppträdde som rösträttskvinna.
Här berättades sagor, skrönor och livsberättelser. Många av dem berättades till minne av Sven Hansson berättargärning i Sverige: Den sibiriska näktergalen, Elefant på rymmen, Kung Minos son, som försvann ner i en kruka, Trollstigen och hur man kan få ”Älvablåst”, Mohammed, med brända fötter och tre önskningar som tog honom till Sverige,
Mandarinen Vang Li med den gnistrande dräkten, Den gamla kvinnan och svampsoppan, Stor grå klump med en kedja + elefant i gummi, full med gas, Månskensnatt, märklig förvandling, om behovet av kraft och mod, Kejsaren och hans minister som har så viktiga frågor att avhandla, Vart tar människorna vägen när dom försvinner? Vi får vänta på varann …

Årets berättarförening 2016.

Fyra föreningar var nominerade till priset ”Årets Berättarförenng”,  Ada och Larssons Teater, Skånska Berättare, Österlen Berättar och Berättarnätet Öst, BNÖ. Anna Lundquist från BNS´s styrelse och Birgitta Hult från juryn tillkännagav årets vinnare Berättarnätet Öst. Karin Hultenheim, Marina Granlund och Jörgen Bodner tog emot priset.
Juryn motivering lyder: Årets berättarförening har en härlig blandning av arbete med berättarkurser, föreställningar och museiberättande för både nybörjare och veteraner. Föreningen har under året haft ett intressant ungdomsarbete som lockat unga röster att delta i deras verksamhet. Föreningen har hållit sina berättarkvällar/berättarkaféer samt Berättarnas torg sommartid, vid gott liv genom åren och samtidigt vågat öppna upp för nya verksamheter. Det arbetet som gjorts med interkulturellt berättande är en viktig del av dagens berättande. Föreningen är genom sina entusiastiska medlemmar inspiratörer för hela landets berättarrörelse.
Diplomet är utformat av Ann Helmer.

More Than One Story

Söndagen inleddes med en inspirererande gäst, Seth Selleck från Simrishamns kommun. Han har utvecklat kortspelet More Than One Story. More Than One Story är ett kortspel utvecklat för att bygga broar mellan människor i alla åldrar och från alla bakgrunder och kulturer. Individer, skolor, organisationer och sponsorer samarbetar med Kultur- och fritidsförvaltningen i Simrishamn för att producera och sprida More Than One Story till människor runt om i världen. Spelet fick priset ”Democracy Innovation Award 2015 vid World Forum for Democracy i Strasbourg.

Artikel om spelet kommer längre fram på BNS´s websida.

BNS´s årsmöte

På söndagen hölls BNS´s årsmöte. Till ny ordförande valdes Marina Granlund och till kassör Rose-Marie Lindfors. Anna Liljequist, Anna Lundquist och Magnus Pamp blev ordinarie ledamöter i styrelsen. Sibon Saber Kabir och Urban Berglund valdes in som suppleanter.

Vid årsmötet avgick Johan Theodorsson, ordförande och Ann Helmer, ledamot ur styrelsen. Berättarnätet Sverige riktar ett stort och varmt tack till Johan och Ann för det arbete och engagemang de lagt ner under sina år i styrelsen.

Tolv medlemsföreningar deltog i årsmötet. Det är första året som BNS har öppnat för stödmedlemskap och föreningens första stödmedlem, Christina Öster deltog i hela årsmöteshelgen. Stödmedlem är välkommen att delta i årsmötet utan rösträtt.

Tack!

Vi tackar Österlen Berättar för en fin helg, berättarvandring, föreställning, god mat och fint värdskap. Tack till Sylvia Carlsdotter Kulturskolerådet för inspiration och nycklar till nya dörrar att glänta på.

Bilder: från Kafé Kagan: Cecilia Granquist Dahmén, Karin Ferry, Jörgen Bodner, Rose-Marie Lindfors berättar. Fler bilder från Berättarkaféet och årsmötes helgen finns att se på https://www.facebook.com/berattarnatet/

Foto: Rose-Marie Lindfors