Ön Kea och berättarföreningen Mythos stod som värdar och ni som känner till
den grekiska gästfriheten kan föreställa er att inget fattades oss. Efter en svalkande färjetur samlades vi i ett litet vackert kulturhus för registrering och allmänt hälsande. Första kvällen bjöd på grekisk dans och gyros i pitabröd, grekisk snabbmat IMG_5623
IMG_5630
med finess. Sedan följde den sedvanliga landspresentationen med typisk mat från alla länder. Marina Granlund och jag som representerade Sverige bjöd på Absolut vodka och sill i tre varianter vilket var mycket uppskattat. Vilken kväll.

Dag 1

IMG_5632Morgonen efter började konferensen. Det blev föredrag och föreställningar i en fin kombination. 4 personer från Mythos gav oss en introduktion i den grekiska mytvärlden genom en suggestiv föreställning på grekiska men med engelsk översättning i powerpointform. En oväntat intressant kombo! Diazoma presenterade hur de jobbade för bevarandet av antika amfiteatrar. Vår egen Marina Granlund introducerade oss till de IMG_5620olika gudarna i den grekiska mytologin och Giorgios från Grekland berättade om härden, eldens plats för människans utveckling genom historien. Men det som knockade mig mest denna öppningsdag var Stella Kassimatis föredrag om hur myter kan användas i ett arbete med sin egen personliga historia. Så enkelt. Myten innehåller mänsklighet, alla har en egen spännande personlig historia som kan härledas i en myt. Alltså är din egen historia en berättelse som är intressant och gäller för alla. Wow.

Det blev mycket gående mellan de olika ställena vilket var en fröjd i det soliga IMG_5655men av vinden svalkande Kea. Långa luncher med massor av prat och nätverkande kombinerat med föredrag och diskussioner om storytelling.

På kvällen blev det en workshop/ föredrag med Heidi Dahlsveen, Ragnhild Mörch och Abbi Patrik om Methods for Developing Performance Skills. Det var högeligen intressant och Heidi gav oss en

7 viktiga saker att tänka på i arbetet med en berättarföreställning. Ragnhild presenterade intressanta resultat om utbildningar i storytelling i Europa. Abbi höll ett brandtal för konsten.

Dag 2

Återigen en vacker dag i den grekiska övärlden. Hela förmiddagen ägnades åt enIMG_5666
story-walk i området. Otroligt spännande och avslappnande. Allt avslutade med en lunch vid en vattenkälla. På kvällen blev det runda bords-samtal och alla hann med två stycken. Jag deltog först i Performance Storytelling and Theatre där målet var att hitta vad som förenar/ icke förenar de två konstformerna. Det är som alltid intressant att diskutera men det tenderar att finnas de som har sin åsikt så klar att de inte kan ta in andras uppfattningar i ämnet. Syftet med diskussionerna är att höja kvaliteten i vår konstform. Mitt andra samtal handlade om Storytelling and Inclusion – Social, political, economic immigrants. Där fick jag med mig många bra tips på hur folk arbetar med storytelling och inkludering. Inte minst attraherades jag av projektet ”Human library”. Mer info nedan.

Dag 3

IMG_5687Denna dag var de dags för själva årsmötet. Ordföranden Guy Tilkin informerade om ekonomin, vad som hänt under året och och om den nya uppdelningen av FEST-styrelsen som röstades igenom förra året i Västerbotten men som inte börjar gälla förrän vi har haft ett möte i Belgien, föreningens säte. Det är ju ekonomiskt omöjligt att ha ett möte till så snabbt inpå varvid vi skrev fullmakter till detta möte som skulle hållas 3/9. På slutet skulle vi även diskutera vad vi ville att FEST skulle göra/innehålla i framtiden men det fanns tyvärr inte tid till det.

Tre omröstningar

Men innan mötet tog slut hann vi med tre viktiga omröstningar där vi skulle IMG_5698välja både styrelse och nya arrangörsländer.

  1. Vi röstade för vem som skulle arrangera FEST 2017. (2016 är det redan klart med Paris.) De två kandidaterna, Irland och Holland, fick 5 minuter var för att presentera hur deras arrangemang skulle se ut. Det blev dött lopp i omröstningen, 16/16, men Irland vann med 17/15 efter ytterligare en omgång. Grattis Irland.
  2. Omröstning två. Några personer hade skrivit upp sitt land på en lista om man var intresserad av att arrangera FEST 2018. Alla fick 1,5 minut för presentation och sedan röstade vi. Slovenien vann och kommer att arrangera FEST 2018.
  3. Den nya styrelsen skulle tillsättas med två nya medlemmar då Jennifer Ramsay och David Ambrose hade suttit sina tre år. Återigen skrev intresserade upp sig på en lista, vi röstade och de två nya styrelsemedlemmarna blev Sonia Carmona Tapia från Spanien och Csenge Zalka från Ungern. Båda har enormt goda kunskaper i engelska och verkar väldigt ambitiösa och kunniga. Bra val.
IMG_5722

Johan Theodorsson som skrivit artikeln

Ingen valberedning
En tanke. Det slog mig som van svensk föreningsmänniska att FEST inte har någon valberedning och att det är lite ”ad hoc” över valprocessen. Man skriver upp sig, får en minut att presentera sig och sen så röstar man. Kan man ha en åsikt om vem man ska välja in i en styrelse efter att en person presenterat sig i en minut? Och kanske ännu svårare, vad får man för bild av en landsorganisations förmåga att arrangera FEST efter så korta presentationer? Blir det inte den som har nätverkat bäst under den pågående konferensen som kommer att väljas? Jag blev lite chockad över detta till en början men tänker genast, det har ju funkat hittills? Och kanske är det så FEST ska fungera, för visst, mycket handlar om att nätverka och jag inser att detta är tänkvärt åt flera håll.